Foto: Imatges Google |
A la tertúlia del bar del lloro, on a vegades (cada vegada menys) faig el Cacaolat amb altres pares tan bon punt hem deixat els nens al col·le, salta a la palestra la lletjor amb què la bondat econòmica i la modernitat han impregnat la majoria dels àmbits de la vida al nostre país. Em refereixo purament a l’estètica. Tots ens mostrem d'acord en la constatació que el progrés, enlloc de beneficiar-nos, ha acabat devastant el paisatge de la ciutat i bona part del del camp. Si dirigim una mirada zenital, de seguida podem comprovar-ho en les aberracions arquitectòniques que, sense anar més lluny, han despersonalitzat Barcelona després d’haver-la desguarnida de valuosos edificis històrics. En són un bon exemple l’enderrocament de la façana de l’antiga estació d’autobusos de la plaça Catalunya per erigir-hi l’ofensiu triangle de la FNAC o la clamorosa ampliació de la mateixa Sagrada Família, que recorda el fratricidi d’algus joves arbres amazònics els quals, tot enfilant-se al tronc dels seus antecessors, acaben escanyant-los i suplantant-los. Però no queda aquí la cosa. Conforme anem apropant la nostra visió arran de terra, ens adonem, d’entrada, del mal que, des del seu sorgiment massiu a mitjan segle passat, han fet les fusteries metàl·liques. Dubto que pugui agradar a algú el llardós enreixat plegable amb què es tanquen nombrosos establiments comercials o la mimètica substitució de la fusta dels portals per un impersonal ferro colat de penal d’alta seguretat. I què dir de l’aparadorisme. Després dels anys i panys que van caldre perquè els botiguers d’aquesta ciutat es convencessin de la importància d’embellir els seus negocis a fi d’atraure la clientela, arriba la globalització i ens trobem novament al capdavall del carrer. L’espectacle que ofereixen les botigues de menuderies dels xinesos o les de roba del carrer Trafalgar és, tirant curt, llastimós. Com també inciten a arrencar a córrer els basars de telefonia mòbil i altres aparells electrònics dels paquistanesos i les barberies marroquines. O la invasió de franquícies gelateres que obren tot l'any per tractar d'imposar-nos els costums d'altres llocs. O les cafeteres que fan un cafè tallat pel mateix patró –o, millor dit, colat pel mateix filtre–, o...
(Continuarà...)
Ricard, aixó és la globalització!!!! Siguis realista! "La nostalgia ya no es lo que era"
ResponElimina