20 de març 2011

XARXES SOCIALS (I II)

Foto: Imatges Google

(Ve de fa dos dies)
I és que no es tracta únicament d’haver renunciat a la intimitat després d’obrir una espiera que en revela els secrets sinó que, amb pertinaç impudor, s’ha passat a la desconcertant extraversió de l’insuls. Massa concessió a canvi de tan poc, ja que les xarxes socials únicament ofereixen una sociabilitat fantasmagòrica per mitjà de la freda companyonia de la pantalla electrònica. A part de missatges urgents sobre assumptes puntuals, d’altres de noticiosos o de revelacions sensacionalistes, el que hi abunda són crits d’auxili de solitaris que han perdut la por que els seus moviments siguin vigilats. Per no parlar de l’arterosa utilització que en comencen a fer les empreses en incorporar-les a les seves estratègies comunicatives a la recerca d’un profit eminentment lucratiu. De fet, és innegable que es tracta d’una eina de màrqueting barata, efectiva i de maneig senzill. Tot junt, en qualsevol cas, un fonedís castell de banalitat.  
M’ha fet molta gràcia l’intent de la periodista i escriptora Eva Piquer d’humanitzar aquest dicotòmic univers 2.0 en què el Twitter i el Facebook es reparteixen la major part del pastís. Segons argumenta, els homes són de Twitter i les dones són de Facebook perquè, entre altres raons, el primer s’acosta més a un diari a causa de la brevetat dels missatges o tuits, i el segon, amb fotos que il·lustren el que es diu, a una revista, i les estadístiques demostren que els homes llegeixen més diaris mentre que les dones consumeixen més revistes. 
D’igual manera, els números també assenyalen que més de dos milions d’usuaris de les xarxes socials perdran la vida aquest any a tot el món, però tot i això els seus perfils probablement els sobreviuran. Hi ha qui, fins i tot, s’esquinça les vestidures i es pregunta què passarà aleshores amb el nostre «llegat digital». La resposta la dóna l’empresa Legacy Locker al seu web: «El teu testament protegeix el teu cotxe, casa teva, el teu pla de jubilació (...) Però què passa amb tota la informació que has emmagatzemat a internet, des de la teva adreça de correu electrònic fins al teu perfil a Facebook? Compta amb nosaltres». No hi ha un altre llegat més que el d’enriquir empreses d’un mercat emergent. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada